پژوهشگاه رويان

صفحه اصلی arrow پژوهش arrow پژوهش‌هاي منتشر شده
پژوهش‌هاي منتشر شده
حذف بخشی از بازوی بلند کروموزوم Y چقدر در مردان ایرانی ش چاپ ارسال به دوست
۲۱ خرداد ۱۳۹۶

حذف بخشی از بازوی بلند کروموزوم Y چقدر در مردان ایرانی شایع است؟

یکی از علل ناباروری در مردان آزواسپرمیا است. آزواسپرمیا به شرایطی گفته می‌شود که در آن فرد توان تولید تعداد اسپرم لازم برای بارورسازی را ندارد. یکی از علل آزواسپرمیا حذف شدن بخشی از بازوی بلند کروموزوم Y در هنگام تشکیل جنین است. در واقع برروی بازوی بلند کروموزوم Y سه قسمت مرتبط با اسپرم سازی وجود دارد که حذف هر یک از آنان منجر به آزواسپرمیا می شود (AZFa، AZFb و AZFc). برای یافتن الگوی این حذف کروموزومی در مردان ایرانی، دکتر محمد رضا زمانیان، فهیمه اسدی، دکتر محمد علی صدیقی گیلانی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و شاخه علوم دارویی دانشگاه آزاد اسلامی، به بررسی 1885 مرد مبتلا به آزواسپرمیا یا الیگواسپرمیا (کمی اسپرم) پرداختند که بین سال‌های 2012 تا 2014 جهت درمان به پژوهشگاه رویان مراجعه کرده بودند. بررسی‌های لازم برای یافتن حذف شدگی در کروموزوم Y این افراد انجام شد و نیز بررسی شد که کدام بخش از سه ناحیه مربوط به اسپرم‌سازی حذف شده است.
نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی یاخته (Cell Journal) به چاپ رسیده است، نشان داد، از 1885 بیمار آزواسپرمیای مورد بررسی، 99 فرد یعنی 2/5 درصد به علت حذف شدن بخشی از کروموزوم Y به این بیماری مبتلا شدند. از این افراد 70 نفر یعنی 7/70 درصد دچار حذف در ناحیه AZFc و 5% دچار حذف در ناحیه AZFb هستند.
این یافته نشان می‌دهد میزان حذف شدگی‌های کوچک در بازوی بلند کروموزوم Y در مردان ایرانی، مشابه با سایر کشور-هاست و شیوع غیر معمولی در این خصوص وجود ندارد.
ایرانی‌ها از چه مرحله‌ای جنین را یک انسان به حساب می‌ چاپ ارسال به دوست
۲۱ خرداد ۱۳۹۶

ایرانی‌ها از چه مرحله‌ای جنین را یک انسان به حساب می‌آورند؟

پس از ایجاد روش‌های کمک باروری و تأسیس مراکز درمان ناباروری، از جنین‌هایی که کیفیت مناسبی برای انتقال به رحم نداشته و باید دور ریخته می‌شدند با کسب اجازه از والدین، استفاده‌های تحقیقاتی شد و زمینه یافتن سلول‌های بنیادی جنینی و استفاده‌های درمانی گسترده از آنان فراهم گردید که افق‌های جدیدی را پیش روی علوم پزشکی گشود. اما این پیشرفت در سراسر جهان چالش‌های اخلاقی متنوعی ایجاد کرد که بیشتر جنبه مذهبی داشتند. در کشور ما با نظر آگاهانه مراجع و به خصوص مقام معظم رهبری چهار چوبی برای این شاخه از تحقیقات تعریف شده که هم منجر به پیشرفت علمی کشور است و هم اخلاق اسلامی و انسانی رعایت می‌گردد، سوالی که در اینجا مطرح می‌شود نظر اقشار جامعه در این خصوص است. برای پاسخ به این سوال، دکتر سامانی، دکتر دولتیان، مرجانه کایسان و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن 406 فرد نابارور مراجعه کننده به پژوهشگاه رویان، 54 نفر از کارکنان بخش‌های درمان و 49 محقق جنین شناسی پژوهشگاه رویان در خصوص زمان هویت انسانی جنین مورد پرسش قرار گرفتند.
نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی یاخته (Cell Journal) به چاپ رسید، نشان می‌دهد، بیشتر شرکت کنندگان در نظرسنجی از هر سه گروه، جنین لقاح یافته‌ای که هنوز به رحم منتقل نشده است را یک انسان به حساب نمی‌آورند. در مرحله پس از انتقال به رحم، 51‌درصد از محققان معتقدند که جنین یک انسان بالقوه است اما بیش از نیمی از زوج‌های نابارور جنین را پیش از سه ماهگی (زمانی که شرعاً روح در کالبد جنین دمیده می‌شود)، انسان به  حساب نمی‌آورند.
نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که عموم جامعه با باور قلبی به آموزه‌های اسلامی 19 هفتگی که حد شرعی انسان تلقی شدن جنین است را پذیرفته‌اند و این پذیرش در کنار نظر مراجع اعظام علت پذیرفته شدن تحقیقات پایه‌ای در رشته‌های مرتبط در جامعه ماست که نشان از سطح بالای درک عمومی و مترقی بودن احکام اسلامی دارد.
وجود آنتی اکسیدان در رژیم غذایی مادران شیرده می‌تواند چاپ ارسال به دوست
۲۱ خرداد ۱۳۹۶

وجود آنتی اکسیدان در رژیم غذایی مادران شیرده می‌تواند سلامت جنسی فرزندان پسر را افزایش دهد

ناباروری از مشکلات سلامتی است که نه تنها زندگی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، دارای اثرات اجتماعی قابل توجهی نیز هست. تلاش برای درمان افراد و زوج‌های نابارور اهمیت فراوانی دارد، اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. در جهت بهبود وضعیت باروری مردان، تحقیقی در پژوهشگاه رویان صورت گرفت که ارتباط تغذیه مادر با روغن ماهی و ویتامین E در دوران بارداری و شیردهی را بر کیفیت سلول‌های  جنسی فرزندان مذکر بررسی می‌کرد. دکتر شاهوردی، دکتر علیزاده مقدم ماسوله، فهیمه زارع ابراهیم آباد و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، موش‌های مدل آزمایشگاهی ماده را به گروه‌های مختلفی تقسیم کرده و ترکیبی از روغن ماهی، ویتامین E و یا هر یک به تنهایی را در دوره‌های زمانی پیش از بارداری، حین بارداری، حین شیردهی یا ترکیبی از زمان‌های فوق، به موش‌های مورد نظر خوراندند. گروهی از موش‌ها با تغذیه معمول به عنوان گروه کنترل، در کنار گروه‌های ذکر شده مراحل آزمایش را گذراندند. پس از اتمام دوران شیردهی، بیضه فرزندان نر گروه-های مختلف جمع‌آوری شد و مورد بررسی‌های بافت شناسی قرار گرفت.
نتایج این پژوهش که در مجله دانشگاه علوم پزشکی اراک به چاپ رسیده است نشان داد، سلول‌های جنسی، طول، عرض و وزن بیضه فرزندانی که مادرانشان در طول بارداری تنها روغن ماهی دریافت کرده بودند، کمتر بود. این شاخص‌ها در گروهی که بعد از زایمان تنها ویتامین E دریافت کرده بودند بهبود یافته بود. در گروه دریافت کننده ویتامین E به تنهایی یا همراه با روغن ماهی پس از زایمان، تعداد سلول‌های جنسی و سلول‌های حمایت کننده از آنان نسبت به گروه کنترل افزایش یافته بود.
این یافته نشان می‌دهد، برای بهبود سلامت جنسی فرزندان مذکر، لازم است مادران شیرده علاوه بر امگا 3 از آنتی‌اکسیدان نیز در رژیم غدایی خود استفاده کنند.

پوست زیست مهندسی شده و تسهیل بهبود سوختگی‌های شدید چاپ ارسال به دوست

پوست زیست مهندسی شده و تسهیل بهبود سوختگی‌های شدید

سوختگی در اثر سوانح مختلف، سالیانه به افراد زیادی در جوامع صدمه می‌زند. درجات مختلفی از سوختگی وجود دارد. سوختگی‌های شدید عوارض و اثرات جبران ناپذیری بر سلامت و ظاهر افراد دارند که درمان آنان دغدغه دیرینه علوم پزشکی بوده است. به دنبال یافتن راهی برای درمان سوختگی‌های شدید، دکتر باجوری، دکتر اقدمی، دکتر فرج‌زاده، دکتر آذرگشت، دکتر حسن‌پور، دکتر مولایی، دکتر معتمد و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیمارستان 15 خرداد، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و بیمارستان بابک، پژوهشی را طراحی کردند که طی آن روند بهبود زخم در حیوان مدل آزمایشگاهی با استفاده از پرده آمنیوتیک انسان و سلول‌های بنیادی مورد بررسی قرار گرفت.
در این آزمایش حیوانات مدل آزمایشگاهی دچار سوختگی به چهار گروه تقسیم شدند، گروهی که پانسمان معمولی دریافت کرد، گروهی که به وسیله پرده آمنیوتیک انسان پانسمان شد و دو گروهی که پرده آمنیوتیک غنی شده با سلول‌های بنیادی چربی یا فیبروبلاستی دریافت کرد.
نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی American Journal of Surgery به چاپ رسیده است، نشان داد، چهارده روز پس از آغاز درمان، میزان بهبود در گروه دریافت کننده غشاء آمنیوتیک و سلول فیبروبلاستی 81 درصد، غشاء آمنیوتیک و سلول بنیادی چربی 81 درصد، غشاء آمنیوتیک به تنهایی 74 درصد و گروه کنترل 69 درصد بود. بسته شدن زخم در گروه‌های دریافت کننده غشا و سلول 40 روز، در گروه دریافت کننده غشا به تنهایی 50 روز و در گروه کنترل 60 روز طول کشید. بررسی‌های بافت شناسی نشان داد که گروه‌های دریافت کننده غشا و سلول کمترین میزان التهاب را در محل زخم داشته‌اند.
ننایج این پژوهش نشان می‌دهد، حضور سلول‌های فیبروبلاستی و سلول‌های بنیادی چربی در کنار غشاء آمنیوتیک، که نمونه‌ای از پوست‌های زیست مهندسی شده است، می‌تواند روند بهبود سوختگی‌های شدید را به خصوص در 14 روز نخست تسهیل کند.
چگونه اندومتریوز باعث ناباروری می‌شود؟ چاپ ارسال به دوست
۲۱ خرداد ۱۳۹۶

چگونه اندومتریوز باعث ناباروری می‌شود؟

یکی از علل ناباروری در زنان اندومتریوز است. این بیماری در شرایطی ایجاد می‌شود که بافت داخلی رحم در جایی غیر از رحم ایجاد شود. معمول‌ترین محل بروز اندومتریوز لگن است. این بیماری با نشانه‌هایی چون درد در ناحیه لگن، درد شدید در دوران قاعدگی، نفخ، اسهال و ... همراه است. شناخت بیشتر این بیماری، علل بروز آن و چگونگی اثر آن بر ناباروری می-تواند نقش موثری در درمان عوارض آن داشته باشد. به همین منظور، دکتر افلاطونیان، دکتر مهر آئین، الهام حسینی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، به بررسی اپی‌ژنتیکی ژن کلیدی آروماتاز در سلول‌های تغذیه کننده تخمک- که نقش مهمی در سلامت باروری دارند- در مبتلایان به اندومتریوز پرداختند.
طی این بررسی سلول‌های مورد نظر از 24 فرد مبتلا و غیر مبتلا به اندومتریوز جمع آوری شد و با روش‌های پیشرفته مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت. نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Assisted Reproduction and Genetics به چاپ رسید نشان می‌دهد، بیان آروماتاز در سلول‌های بررسی شده مبتلایان به اندومتریوز به طور معنی‌داری کمتر از افراد غیر مبتلا است. این کمتر بودن بیان به علت غیر فعال شدن این ژن در مبتلایان به اندومتریوز به وسیله عوامل اپی‌ژنتیکی (متیلاسیون بخش آغازگر PII و PI.4 ژن و هیپواستیلاسیون آغازگر PII و هیپرمتیلاسیون آغازگر PI.4) روی می‌دهد.
نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، کاهش معنی دار بیان آروماتاز در سلولهای تغذیه کننده تخمک بیماران نابارور مبتلا  به اندومتریوز می‌تواند باعث کاهش تولید استروئید در این افراد شود که کیفیت تخمک و جنین را در مبتلایان کاهش داده باعث بروز ناباروری در آنان می‌شود.
<< شروع < قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعد > آخر >>