پژوهشگاه رويان

صفحه اصلی arrow پژوهش arrow پژوهش‌هاي منتشر شده
پژوهش‌هاي منتشر شده
کنترل لوکوس چیست و چه ارتباطی با میزان افسردگی و اضطراب چاپ ارسال به دوست
۲۶ دي ۱۳۹۵

کنترل لوکوس چیست و چه ارتباطی با میزان افسردگی و اضطراب در بیماران نابارور دارد؟

در سال 1954 فردی به نام روتر (Rotter) مفهومی را معرفی کرد که به میزان باور هر فرد در کنترل اتفاقات پیرامونش می‌پرداخت؛ این مفهور کنترل لوکوس (Locus Control)  نام‌دارد. افراد با کنترل لوکوس بالا باور دارند که آنچه در زندگیشان روی می‌دهد نتیجه اعمال و انتخاب‌های خود آنان است، در حالی که شرایط افراد با کنترل لوکوس پایین دقیقا عکس این است.
برای بررسی اثر کنترل لوکوس در میزان اضطراب و افسردگی افراد نابارور، دکتر سامان معروفی‌زاده، دکتر رضا عمانی سامانی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان 312 بیمار نابارور مراجعه‌کننده به مراکز درمانی معتبر را از نظر میزان کنترل لوکوس و سطح اضطراب و افسردگی مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج این بررسی که در مجله بین‌المللی Psychology, Health & Medicine  به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد، میزان کنترل لوکوس با سطح اضطراب و افسردگی نسبت عکس دارد. یعنی هرچه شخصی بیشتر باور داشته باشد که وقایع زندگی نتایج انتخاب‌ها و اعمال خود اوست، در زمان درمان ناباروری کمتر دچار اضطراب و افسردگی می‌شود. از یافته‌های این پژوهش می‌توان برای پیش‌بینی میزان اضطراب و افسردگی احتمالی در مراجعه‌کنندگان به مراکز درمان ناباروری و معرفی افراد دارای ریسک بالا به مشاور استفاده کرد.
ایجاد تغییر ژنتیکی در سلول‌‌ها با یک بازوی مشابه چاپ ارسال به دوست
۲۶ دي ۱۳۹۵

ایجاد تغییر ژنتیکی در سلول‌‌ها با یک بازوی مشابه

ایجاد تغییر در ماده ژنتیکی یکی از دستاورد‌‌های جوان علوم زیستی است. پیشرفت در این روش نه تنها می‌‌تواند امید‌‌هایی را در درمان بیماری‌‌های ژنتیکی ایجاد کند، بلکه ابزار پژوهشی قدرتمندی است که امکان ساخت مدل‌‌های ژنتیکی در شرایط آزمایشگاهی و حتی تمایز سلول‌‌های بنیادی پرتوان را فراهم می‌‌کند.
یکی از جدیدترین روش‌‌های ایجاد تغییر در ماده ژنتیکی کریسپر (CRISPR)  نام‌‌دارد. در این روش ماده ژنتیکی که قرار است جایگزین رونوشت اصلی موجود در DNA شود دارای دو بازو، مشابه با توالی‌‌های مجاور محل جایگزینی است. اما دکتر محسن بصیری، دکتر بهمنش، دکتر تهمتنی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان و دانشگاه تربیت مدرس نشان دادند که این روش تنها با یک بازوی مشابه نیز امکان پذیر است. برای اثبات این مدعا، پژوهشگران مذکور دستکاری ژن مربوط به تکوین لوزالمعده (Pdx1) را به روش کریسپر و با یک بازوی مشابه در سلول‌‌های پرتوان موشی انجام دادند. نتایج این پژوهش که در نشریه بین‌المللی یاخته (Cell Journal) به چاپ رسیده است نشان می‌‌دهد، سلول دست‌ورزی شده مورد نظر با موفقیت تولید شد و رنگ فلورسنت سبز که به عنوان نشانگر به همراه ژن دستکاری شده وارد سلول شده بود با موفقیت بیان گردید. موفقیت در این پژوهش نشان داد می‌‌توان روش کریسپر را به شکلی ساده‌‌تر و تنها با یک بازوی مشابه انجام داد.
آیا جراحی پولیپ های زیر 20 میلیمتر حین سیکل های درمان نا چاپ ارسال به دوست
۲۵ دي ۱۳۹۵

آیا جراحی پولیپ های زیر 20 میلیمتر حین سیکل های درمان ناباروری ضروری است؟

حدود 10 درصد از زنان به پولیپ رحمی مبتلا هستند. پولیپ ضایعه ای است که در آستر درونی رحم ایجاد می شود و می‌تواند باعث التهاب در فضای درونی رحم شده و میزان باروری را کاهش دهد. تعداد پولیپ می‌تواند یک یا چند عدد و اندازه آن از چند میلیمتر تا چند سانتیمتر باشد. برداشتن پولیپ می تواند به کمک هیستروسکوپ انجام شود. هیستروسکوپی جراحی سریع و کم خطری است که طی آن دوربین و ابزار جراحی وارد حفره رحم شده، پزشک به کمک دوربین پولیپ های رحمی را یافته و حذف می کند. اما سوال این است که برداشتن پولیپ هایی با سایز کمتر از 20 میلیمتر می تواند میزان باروری را بهبود بخشد؟
برای پاسخ به این سوال دکتر فیروزه غفاری، آرزو اعرابی پور، دکتر نرگس باقری لنکرانی، فاطمه حسینی، اکرم بهمن آبادی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، طی مطالعه ای مقطعی از ژانویه 2011 تا دسامبر 2013 تعداد 160 بیمار که پولیپ کمتر از 20 میلی متر در حین چرخه تحریک تخمدان برایشان تشخیص داده شده بود، انتخاب شدند. از این تعداد، پنجاه و هشت بیمار بصورت غیر تصادفی تحت پولیپکتومی هیستروسکوپی قرار گرفتند. فاصله زمانی بین پولیپکتومی و انتقال جنین 3 تا 17روز بود. زنانی که تحت عمل پولیپکتومی هیستروسکوپی قرار نگرفته و از نظر اندازه پولیپ همسان بودند به عنوان گروه شاهد انتخاب شدند.  نتایج لقاح آزمایشگاهی یا تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم در دو گروه با استفاده از بررسی های آماری مناسب مقایسه شد.
نتایج این پژوهش که در مجله بین المللی European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology به چاپ رسید نشان می دهد، پولیپکتومی هیستروسکوپی برای کیست های زیر 20 میلیمتر در حین لقاح آزمایشگاهی یا تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم، میزان بارداری و تولد زنده را بهبود نمی بخشد. بنابراین، به نظر می‌رسد که ادامه سیکل درمان و نادیده گرفتن پولیپ، انتخاب درمان مناسبی باشد.
مقایسه دو روش انجماد بیضه از نظر میزان مرگ و میر سلولی چاپ ارسال به دوست

مقایسه دو روش انجماد بیضه از نظر میزان مرگ و میر سلولی

وقتی فردی به سرطان مبتلا می شود، با تشخیص به موقع و درمان مناسب می تواند بر این بیماری غلبه کرده به زندگی طبیعی باز گردد، اما شیمی درمانی همان‌گونه که سلول های سرطانی را نابود می کند باعث نابودی سلول های زایا و جنسی نیز می شود و فرد نجات‌یافته از سرطان با مشکل جدیدی مواجه می شود: ناباروری. برای غلبه بر این مشکل پژوهشگران راه-های متعددی را پیشنهاد می کنند که یکی از آنان برداشت و انجماد بخشی از بافت جنسی (بیضه یا تخمدان) پیش از آغاز شیمی درمانی است تا پس از درمان و در زمان نیاز بتوان از آن رفع انجماد کرده سلول های جنسی آن را مورد استفاده قرار داد.
روش های انجمادی متخلفی وجود دارد اما برای انتخاب روشی که کمترین آسیب را به بافت جنسی مورد نظر وارد کند نیازمند پژوهش و آزمایش است. دکتر بیتا ابراهیمی، دکتر عبدالحسین شاهوردی، مینا شربت اوغلی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، جهت مقایسه دو روش انجمادی برای نگهداری بافت بیضه، آزمایشی را روی حیوان مدل آزمایشگاهی طراحی کردند که طی آن بافت هایی را از بیضه حیوان مدل جدا کرده و گروهی را با استفاده از ماده ضد یخ DMSO و گروه دیگر را با کمک غلظت افزایشی سوکروز منجمد و در شرایط یکسان نگهداری کردند. سپس بافت ها را ذوب کرده و سلول-های آنان را به مدت بیست ساعت در محیط مناسب کشت دادند. سلول های ذوب شده، بلافاصله پس از ذوب، 3 و 20 ساعت پس از کشت، از نظر میزان بقا، ویژگی های ریختی، میزان مرگ برنامه ریزی شده سلول (آپوپتوز) و مقدار بیان ژن-های مربوط به مرگ برنامه ریزی شده سلول ها مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند.
نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی Theriogenology به چاپ رسید، نشان می دهد، پس از رفع انجماد گروه منجمد شده با DMSO از لحاظ حفظ یک‌پارچگی بافت و بقای سلولی وضعیت بهتر داشت. پس از ساعت های 3 و 20 مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی در گروه ها افزایش یافت. در گروه DMSO مرگ برنامه ریزی شده سلولی در ساعت 20 بیشتر بود. با توجه به نتایج به‌دست آمده به نظر می‌رسد هر دو روش انجمادی به‌کار‌برده‌شده سبب وقوع مرگ سلولی از طریق مسیر نکروزی و آپوپتوزی می شوند، اما روش انجمادی DMSO در مقایسه با روش انجمادی سوکروز مرگ سلولی را بیشتر از طریق آپوپتوز القا می‌کند تا نکروز.
عوامل اسپرمی فعال‌کننده تخمک و پیشگویی میزان موفقیت ل چاپ ارسال به دوست

عوامل اسپرمی فعال‌کننده تخمک و پیشگویی میزان موفقیت لقاح

روش تزريق درون سيتوپلاسمي اسپرم (ICSI) یکی از روش های كمك باروري است كه به طور گسترده برای درمان مردان نابارور استفاده مي‌شود. گرچه این روش موثر است و میزان موفقیت بالایی دارد اما در یک تا سه درصد مواقع با عدم موفقیت همراه است. علت عدم موفقیت این روش، عدم حضور عوامل اسپرمی فعال کننده تخمک است. برای درک ارتباط میان این عوامل فعال کننده و میزان لقاح و تکوین اولیه جنین، دکتر نصر اصفهانی، دکتر مرضیه تولایی، عباس کیانی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، مطالعه ای را برروی اسپرم 35 فرد کاندید تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم انجام دادند. طی این بررسی‌ها نمونه اسپرم هر فرد به دو بخش تقسیم شد که یک بخش برای تزریق درون سیتوپلاسمی اسپرم و بخش دیگر برای بررسی ویژگی های ظاهری، میزان آسیب ماده وراثتی و عوامل اسپرمی فعال‌کننده تخمک مورد استفاده قرار گرفت. نتایج این پژوهش که در نشریه بین‌المللی CELL JOURNAL به چاپ رسید، نشان می دهد، ارتباط مثبت و معنی داری بین میزان عوامل اسپرمی فعال‌کننده تخمک و میزان موفقیت لقاح وجود دارد. همچنین هرچه میزان آسیب به ماده وراثتی اسپرم بیشتر باشد، مقدار عوامل اسپرمی فعال‌کننده تخمک کمتر است. گرچه ارتباط معنی داری بین میزان عوامل اسپرمی فعال کننده تخمک و کیفیت جنین و میزان حاملگی و جود ندارد، اما هرچه میزان آسیب به ماده وراثتی اسپرم بیشتر باشد کیفیت جنین و میزان موفقیت در حاملگی کاهش خواهد یافت.
نتایج این بررسی نشان می دهد، می توان عوامل اسپرمی فعال کننده تخمک را به عنوان عوامل پیش گویی کننده موفقیت لقاح در نظر گرفت. امید است که در آینده بتوان با بررسی این نشاتگرهای زیستی قبل از استفاده از روش های کمک باروری میزان موفقیت لقاح را پیشگویی کرد.
<< شروع < قبل 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 بعد > آخر >>