پژوهشگاه رويان

صفحه اصلی arrow اخبار
اخبار
انتشار کتاب بیولوژی تولیدمثل از دیدگاه سلولی و مولکولی چاپ ارسال به دوست
۰۴ مهر ۱۳۹۴

انتشارات پژوهشگاه رویان منتشر کرد: «بیولوژی تولیدمثل از دیدگاه سلولی و مولکولی»

تکوین انسان با عمل باروری در لوله‌های رحمی آغاز می‌شود. این فرایند با به اشتراک گذاشتن سلول‌های جنسی نر (اسپرم) و ماده (تخمک)، منجر به تشکیل سلول تخم می‌شود. ابتدا از تقسیم یک سلول تخم، دو سلولی جنینی تشکیل می‌شود. سپس تقسیمات سلولی به‌طور مکرر رخ می‌دهد تا یک تودة سلولی بزرگ ایجاد شود. این تودة سلولی به‌سمت لوله‌های رحمی حرکت می‌کند تا به رحم برسد. چسبیدن تودة سلولی به رحم، لانه‌گزینی نام دارد. پس از لانه‌گزینی، جنین به مدت نُه ماه به رشد خود ادامه می‌دهد. سپس آمادة خروج از رحم و تولد می‌شود.
از زمان تشکیل سلول‌های جنسی تا ایجاد جنین، مکانیسم‌های سلولی و مولکولی پیچیده‌ای درگیر هستند که شناخت این مکانیسم‌ها از ارزش ب‌سزایی برخوردار است.
در راستای بررسی این روند کتابی «بیولوژی تولیدمثل از دیدگاه سلولی و مولکولی» (دکتر محمدحسین نصراصفهانی و مرضیه تولایی) توسط انتشارات پژوهشگاه رویان و با استفاده از آخرین دستاوردهای مقالات و کتاب‌های علمی دانشمندان و پژوهشگران داخل و خارج از کشور تألیف شده است.

انتشار کتاب رادیکال‌های آزاد اکسیژنی و ناباروری چاپ ارسال به دوست
۰۴ مهر ۱۳۹۴

انتشارات پژوهشگاه رویان منتشر کرد: «رادیکال‌های آزاد اکسیژنی و ناباروری»

در فرهنگ تمام ملل و اقوام مختلف، اصلي‌ترين هدف از تشکيل يک خانواده داشتن فرزند است. درکشور ما ايران نيز به دليل نوع تفکرات و ديدگاه‌هاي خاصي که وجود دارد، بنيان و استحکام بسياري از خانواده‌ها به وجود يک کودک گره خورده است. با اين‌حال هميشه تلاش زوجين براي داشتن فرزند پايان خوشي نداشته و نزديک به 15 تا 20 درصد از زوج‌ها هيچگاه طي يک روند طبيعي صاحب فرزند نخواهند شد. تغيير سبک زندگي افراد به‌دنبال صنعتي شدن جهان نيز، سبب شده تا هر روز بر تعداد زوج‌هاي نابارور افزوده شود. اگرچه پيشرفت علم پزشکي در زمينة ناباروري و درمان‌هاي برخاسته از اين پيشرفت باعث شده تا نقطة اميدي در زندگي  بسياري از زوج‌هاي مراجعه کننده به مراکز ناباروري همچنان روشن بماند، امّا هنوز مسايل بسياري وجود دارد که مانع از موفقيت صددرصدي اين درمانها شده است.
از اين رو تلاش براي بالابردن نرخ موفقيت در درمان‌هاي کمک ناباروري باعث شده است تا بخش وسيعي از مطالعات جهاني و آزمايشگاهي به عوامل دخيل در ناباروري و راهکارهاي مربوط به آنها اختصاص يابد. نکتة حائز اهميت در اين تحقيقات، توجه به سوي مسائل درون سلولي و عواملي است که هيچگاه در زواية ديد يک ميکروسکوپ نوري جاي نمي‌گيرند. مطالعة عوامل ژنتيکي و بيوشيميايي و تأثير پر رنگ آنها بر باروري توانسته است، آيندة روشني را براي درمان مردان و زنان نابارور ترسيم كند.
در همین راستا کتابی با عنوان «رادیکال‌های آزاد اکسیژنی و ناباروری» به قلم (دکتر مجتبی رضازاده ولوجردی و لیلا راشکی قلعه‌نو) در شهریور سال جاری توسط انتشارات پژوهشگاه رویان به چاپ رسیده است.
در این اثر تلاش شده تا با ارائة تصويري از نقش مولکول‌هاي فعال بيوشيميايي حاوي اکسيژن در سيستم توليدمثل، اهميت راديکال‌هاي آزاد اکسيژني و لزوم توجه به آن در جريان درمان بيماران نابارور به بحث گذاشته شود.

انتشار کتاب ایمنی‌زیستی و اصول کار در آزمایشگاه چاپ ارسال به دوست
۰۴ مهر ۱۳۹۴

انتشارات پژوهشگاه رویان منتشر کرد: «ایمنی‌زیستی و اصول کار در آزمایشگاه»

ايمني‌زيستي به روش‌هاي جلوگيري از خطرات احتمالي بيولوژيک اطلاق شده که هم متوجه انسان و هم محيط زيست مي‌شود. اين تعريف در رشته‌هاي مختلفي مانند اکولوژي، کشاورزي، پزشکي، شيمي، ميکروبيولوژي و زيستشناسي به کار مي‌رود. ايمنيزيستي حاصل نگراني بشر از پيشرفت سريع علم در حوزه‌هاي زيستي است که براي راحت‌تر کردن زندگي بشر به كار گرفته مي‌شود، ولي اگر به‌طور حساب شده مورد استفاده قرار نگيرند، زيان‌هاي غيرقابل جبراني را به‌بار مي‌آورند.
به‌نظر مي‌رسد که هر مرکز تحقيقاتي که در حيطة بيولوژي، اکولوژي، شيمي، زيست‌فناوري کشاورزي، ژنتيک و پزشکي و به‌طورکلي در حيطة زيست-پزشکي فعاليت مي‌کند، به يک کميتة ايمني‌زيستي فعال نياز دارد که تمامي آزمايشگاه‌ها را زيرنظر داشته باشد و تمامي طرح‌هاي تحقيقاتي را از نظر ايمني‌زيستي بررسي و تصويب كند. ساختار کميته، نحوة رسيدگي به امور و گردش کار، بازرسي آزمايشگاه‌ها و برچسب‌زني و تقسيم‌بندي مناطق خطر، رسيدگي به دفع پسماند پژوهشي همچنين بررسي طرح‌هاي تحقيقاتي، همگي داراي اهميت ويژه‌اي است.
در این راستا کتاب «ایمنی‌زیستی و اصول کار در آزمایشگاه» در شهریور ماه سال جاری توسط انتشارات پژوهشگاه رویان به چاپ رسید.
کتاب حاضر حاصل تلاش‌هاي شبانه‌روزي عده‌اي محقق جوان و فعال است که تلاش کرده‌اند مباني ايمني‌زيستي را تبيين و مصاديق آنها را در آزمايشگاه‌هاي بيولوژي جمع‌آوري و کتابي را تدوين كنند تا جمع‌بندي ميان ايمني‌زيستي و اصول کلي روش کار در آزمايشگاه‌هاي بيولوژيک (GLP) باشد.

تولد یک حیوان در حال انقراض با شبیه سازی چاپ ارسال به دوست
۱۳ مرداد ۱۳۹۴
دانشمندان ایرانی با تولد نخستین گوسفند شبیه‌سازی شده خاورمیانه، در سال هشتاد و پنج در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی در اصفهان به دانش شبیه سازی دست یافتند. از آن زمان تا امروز تلاش برای کاربردی کردن این فناوری،  که کاربرد‌های فراوانی در تولید حیوانات تراریخته و استخراج دارو دارد، در پژوهشکده زیست فناوری پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی ادامه یافت. اخیراً پژوهشگران و متخصصان این مرکز موفق شدند قوچ وحشی قمیشلو را که از گونه‌های در خطر ایرانی است شبیه‌سازی کنند. نوزاد حاصل از این شبیه سازی هم اکنون در سلامت کامل است و در مزرعه پژوهشگاه رویان نگهداری می‌شود.

ادامه مطلب ...
انتشار پرسشنامه نگرش سنجی اهدای تخمک برای نخستین بار چاپ ارسال به دوست
۰۳ تير ۱۳۹۴

انتشار پرسشنامه نگرش سنجی اهدای تخمک برای نخستین بار

پرسشنامه نگرش‌سنجی پیرامون اهدای تخمک (Attitude toward Oocyte Donation،-O  ATOD) از سوی گروه پژوهشی اپیدمیولوژی پژوهشگاه رویان منتشر شد.
تاکنون هیچ پرسشنامه ای جهت نگرش سنجی اهدای تخمک به طور مجزا تهیه و تدوین نشده است و تمام پرسشنامه های موجود به عنوان ابزار سنجش همان مطالعه مورد استفاده قرار گرفته اند و کاربرد دیگری ندارند. سنجش نگرش در سایه تدوین پرسشنامه ای حاوی پرسش های صحیح و  بدون جهت گیری امکان پذیر است که تا حد امکان تمامی ابعاد نگرشی را مورد پرسش قرار دهد. لذا مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی باروری طرح تحقیقاتی تحت نام Attitude toward donation را آغاز نمود که حاصل آن سه ابزار پرسشگری در حیطه اهدای گامت و جنین است. ابزار اول، پرسشنامه نگرش نسبت به اهدای تخمک با علامت اختصاری ATOD-O است.

ادامه مطلب ...